تازه اول عشق است...

این سخنرانی  احمدی نژاد ، در تاریخ دوشنبه ، ۷ آذرماه سال ۱۳۹۰ و در همایش مدیران بازرسی دستگاه‌های اجرایی ایراد شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیة والنصر واجعلنا من‌ خیر انصاره و اعوانه‌‌ والمستشهدین‌ بین‌ یدیه‌

خیلی خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم که توفیق زیارت شما را عنایت فرمود. جا داشت و خیلی خوب که از صحبت‌‌های آقای مشایی استفاده می‌کردیم، منتهی من زیاد اصرار کردم و ایشان نپذیرفتند، ان‌شاءالله بتوانیم در آینده از صحبت‌های ایشان بهره ببریم.
آقای زارع گفتند خسته شده‌ایم. خسته شده، پس چرا اینجا نشسته؟ ایام محرم است، حرف خوردید، شمشیر نخوردید که خسته شوید. اینها چیزی نیست. به بزرگان ما حرف‌هایی زدند. به امیرالمؤمنین گفتند که نماز نمی‌خواند. اصلاً نماز یعنی امیرالمؤمنین. او عینیت نماز است و نماز بدون ایشان معنا ندارد. به امام حسین(ع) گفتند از دین خدا خارج شده است؛ کی‌ها گفتند؟ کسانی که بدون صلاحیت جای پیامبر را غصب کردند. به جانشین حقیقی پیامبر گفتند نه تنها تو خارجی هستی، بلکه به گونه‌ای فضا را درست کردند که وقتی امام یعنی تجلی و خلیفه خدا و واسطه فیض خدا، یعنی همه زیبایی‌های عالم و واسطة روزی انسان‌ها، کسی که پیامبر جلوی چشم مردم از او آن همه تجلیل کرد، وقتی می‌خواهند او را بکشند، فریاد می‌زند هل من ناصر ینصرنی، ۷۲ نفر بیشتر جمع نمی‌شوند. در مکه افراد زیادی بودند، نیامدند. بعد آن بساط را راه انداختند، اسارت، اسب دوانی‌ها و قطعه قطعه کردن‌ها و غیره.
حالا دو تا حرف بی‌ربط زدند که بزنند. اگر بنا بود مؤمنین و موحدین با این هجوم و تبلیغات آدم‌های مریض و کوچک از صحنه خارج شوند دیگر اثری از توحید، عدالت نمی‌ماند. بنابراین، خستگی و بی‌حوصلگی نداریم. این حرف‌ها مال آدم‌هایی غیر از شماست. پس همه تا آخر پای کار هستیم. تازه اول عشق است.
باید به روزی برسید که تمام فاسدها، دنیاپرستان، خودخواهان و قدرت‌طلب‌های عالم جلویتان بایستند. حالا کاری نشده. بعضی‌ها اشتباه کردند، بعضی‌ها فریب خوردند. بگذارید جدا شوند. جنگ لازم نیست، همین جنگ است. مگر جنگ چگونه هست؟
دوم، اینکه مأموریت شما جزو مهم‌ترین مأموریت‌هاست. بالاخره سلامت سیستم ضامن ماندگاری سیستم است. فقط بحث تخلف چند نفر که نیست. اگر سیستم سالم باشد، زمین و آسمان هم جمع بشوند جلوی آن نمی‌توانند بایستند. برای اینکه سنت خداست. بنابراین، صیانت از سلامت سیستم بسیار مهم است. به خصوص در نظامی که معتقدیم اسلامی است، لذا باید پاک‌ترین سیستم باشد.
اما کارهایی که شما دارید. یک، صیانت از سلامت سیستم ، دو روان‌سازی و بالا بردن بهره‌دهی سیستم است. مشکلاتی که در جایی پیش می‌آید، زمانی ناشی از اشتباهات افراد است که باید تذکر داد. وقتی ناشی از تخلفات افراد است، باید برخورد شود. موقعی هم ناشی از سیستم است. یعنی به دلیل مقررات، چرخش کارها و فرآیندهاست. این به اندازه آن دو مورد دیگر مهم است. باید در مورد آنها گزارش‌های دقیقی تهیه شودکه ادامه ویژگی آن را عرض می‌کنم.
خیلی جاها مشکل در فرآیندهاست. باید با حوصله آن را استخراج کنیم، پیشنهاد بدهیم و بعد اصلاح کنیم. اگر فرآیند غلط باشد به مردم و کشور آسیب وارد می‌شود.
اما درمورد رسیدگی‌ها؛ اولاً، بازرس باید خودش در رعایت بیت‌المال و قوانین پاک باشد. والا کارش اثر ندارد. ممکن است شب و روز هم بدود و پیگیری هم بکند، اما اثر ندارد. لذا، خودش باید رعایت کند.
دوم، دقت. یعنی بازرس باید از هر حس، بغض و گرایش‌هایی که معمولاً هست، جز خوبی‌ها، عدالت، منافع ملت و ارزش‌های الهی خالی باشد. باید خودمان را تمرین بدهیم که از اینها خالی باشیم. چیزی که برای ما مهم است حق، عدالت و درستی کار است.
چقدر خوب است که وقتی بازرسی می‌کنیم، فرم‌هایی که دستمان است از اسم‌ها پاک شده باشد. مثل سؤالات امتحان نهایی و کنکور که اسم‌ها را از بالای ورقه پاره می‌کنند که معلم تحت تأثیر قرار نگیرد. اگر می‌خواهی از آدم کله گنده‌ای بازرسی کنی، آدمی که دوستش داری یا نداری، آدم معمولی، آدمی که پشت سرش حرف بد می‌زنند، باید همه اینها را کنار بگذاریم. حفظ کرامت و آبروی مردم خیلی مهم است.
بعضی وقتی‌ها می‌خواهیم حقی را احقاق کنیم، ظلمی اتفاق می افتد که آثار منفی آن خیلی بیشتر از آثار مثبت آن احقاق حق است. باید مراقبت کنیم. با هیچ کس نباید رودربایستی داشته باشیم، البته با حفظ احترام. کار شما نوعاً محرمانه است. باید طبقه‌بندی آن حفظ بشود تا بازرسی به نتیجه برسد و اگر لازم شد عده‌ای آن را بدانند. خیلی وقت‌ها لازم نیست عموم مردم نتایج کار شما را بدانند.
در بازرسی‌ها باید اولویت‌بندی باشد. هر کاری را نباید دنبال کرد. آن کارهایی که مهم‌تر، کلیدی‌تر و آسیب زننده‌تر هست باید پیگیری شود. الآن نامه‌های زیادی به دفتر می‌رسد، به همة آنها نمی‌توان رسیدگی کرد، باید اولویت بندی کنیم. شاید دو تا اولویت باشد؛ یکی، جایی که منافع عمومی بیت‌المال به خطر می‌افتد و آسیبی به کشور یا بخشی از کشور وارد می‌شود. دوم اینکه شخصی یا گروهی از زندگی ساقط می‌شوند و حق‌شان پایمال می‌شود، به گونه‌ای که زندگی‌شان زیر و رو می شود. اینها باید در اولویت باشد.
خوب است که دفتر بازرسی ویژه به کمک شما کارها را استانداردسازی کند. شیوه ورود به بحث، استنتاج، شیوه تنظیم گزارش، قضاوت‌ها و پیشنهادها باید برای همه بازرسی‌ها، یکنواخت و استاندارد باشد.
هیچ کاری ارزشمندتر از احقاق یک حق و اعمال عدالت در عالم وجود ندارد. بعضی وقت‌ها یک نفر بی‌پناه، که نه حزب دارد، نه باند دارد، نه پدرش پولدار، آیت‌الله، دانشگاهی و بازاری است و نه خانواده دارد و نه روزنامه دارد و هیچ پناهی جز خدا ندارد، اگر شما حق او را احقاق کنید همة مسیر تاریخ عوض می‌شود. از طرف دیگر ظلم به یک آدم بی‌پناه نیز همین حالت را دارد.
خیلی دنبال انبوه کار نباشید، دنبال دقت و کیفیت باشید. من فکر می‌کنم به فضل الهی می‌توانیم به یک سیستم سالم قابل عرضه به دنیا برسیم. نمی‌خواهم از این نوع گزارش‌هایی باشد که در دنیا منتشر می‌کنند و کشورها را رتبه‌بندی می‌کنند. اینها آدم‌های منصفی نیستند. ما خودمان قانع بشویم که به درجه‌ای از سلامت رسیده‌ایم که اطمینان قلب برایمان بیاورد، قابل عرضه به دنیاست.
بخش مهم آن بر عهدة شماهاست. نشست‌های خود را بیشتر کنید. بحث‌های موضوع‌بندی شده داشته باشید، همه نظر بدهند و تجربیات را روی هم جمع کنید. خیلی وقت‌ها اگر شما با هم ارتباط داشته باشید بعضی از این مسائل که اخیراً پیش آمد، زودتر قابل شناختن است. مثلاً، بازرسی وزارت اقتصاد تذکر داده، اما تجمعی بود و اطلاعات رد و بدل می‌شد، ممکن بود رد پا در جاهای دیگر هم شناسایی شده باشد. جمع‌بندی می‌شد و تصمیم بهتری گرفته می‌شد. نشست‌های دوره‌ای بگذارید. آقای مهندس هم می‌آید، از وجودشان استفاده می‌کنید، حرف‌های خود را بگویید، ایشان هم راهنمایی می‌کند.
ان‌شاءالله به سرعت به سوی یک نظام سالم اداری و حکومتی حرکت کنیم. ان‌شاءالله همه موفق باشید. بدانید اگر در مسیر عدالت حرکت کنید، در مسیر حاکمیت امام عصر (عج) هستید و همة سنت‌های الهی یار شما خواهند بود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.